♡Sofia♡

Live Laugh Love

Screw you pizzabud!!

Kategori: Allmänt

Nu måste jag avreagera mig igen haha :)
 
Stressig dag idag. Hoppade in och jobbade på min lediga dag, sen fullt ös hem och hämta Max, iväg till verkstaden för att byta till sommardäck, tillbaka hem igen för att hämta Josefin.
Pallade inte laga mat så vi beställde pizza med hemkörning, smidigt och bra.
 
Det knackar på dörren, Max öser dit i 190 för att öppna. Vi tar emot pizzan och ska precis säga tack och hej när pizzabudet får syn på Max naglar.
Men vad är det där? frågar han.
NAGELLACK säger Max stolt och håller upp 10 blåmålade naglar.
Men du är väl ingen flicka?? säger pizzabudet.
Njä svarar Max tveksamt och förstår uppenbarligen inte vad budet fiskar efter.
 
Pizzabudet står kvar och tjatar om att det bara är flickor som har nagellack, det ska inte killar använda bla bla bla. Jag kokar, fräser tack som fan för pizzan och stänger dörren. Helt ärligt!? Jag blir så jävla arg, vad ger honom rätt att klampa in i min familj och bestämma vad som är ok och inte? Och varför i all världen skulle det inte vara ok för min 4-åriga son att ha nagellack? Josefin fick, och då ville han såklart också ha. Han fick välja färg själv, och valde blått.
 
Jag har aldrig tvingat på mina barn några "mallar". Jag uppmuntrar dem varje dag att vara sig själva, och följa sin egen väg. Josefin har alltid varit en pojkflicka som jag. När hon var liten så låg hon i rabatten och rotade efter maskar när de andra tjejerna sprang runt och lekte med såpbubblor etc. Max har alltid älskat att klä ut sig i Josefins prinsessklänningar och vill gärna ha nagellack. Samtidigt är han väldigt grabbig, älskar bilar och stora maskiner. Varför ska man begränsa sina barn, varför ska man lära dem att de inte får göra vissa saker bara för att det är manligt eller kvinnligt? Mitt jobb som förälder borde vara att ge mina barn trygghet och en bra grund att stå på i livet.
 
Hur jag än försöker så kan jag inte begripa hur lite nagellack skulle kunna skada min son. Vad är det som skulle kunna hända? Skulle han kunna bli för kvinnlig när han växer upp? Är det homosexualitet de är rädda för? Tror de verkligen att lite nagellack skulle göra min son homosexuell? Och om det nu skulle vara så att han är/blir homosexuell, so what?? Han är fortfarande min son, mitt barn och jag skulle älska och ta hand om honom precis på samma sätt som om han blir hetero. Det är ingen skillnad. Han är ju samma person oavsett om hans livs kärlek heter Sara eller Simon.
 
 Gammal bild som cirkulerat på nätet länge, men väl värd att användas igen.
 
Jag har aldrig förstått varför så många hänger upp sig på det där. Varför hackar man på de som inte följer normerna, och vem fan bestämde normerna från början?  Varför dömmer man människor efter vilken klädstil eller sexualitet de har? Varför kan man inte bara se dem som människor, individer?
 
Måste ju också tillägga som en parantes att jag tycker om kvinnligt och manligt, hen är det töntigaste ordet som uppfunnits. Däremot så tycker jag inte att man ska behöva begränsa sig till det ena eller andra bara för att man är man eller kvinna. Även om jag är tjej så har jag alltid älskat bilar och motorcyklar. Det gör mig inte mindre kvinnlig. På samma sätt borde killar kunna använda nagellack utan att bli mindre manliga.
 
 Well, anyway. Var bara tvungen att vråla av mig lite :) Avslutar med en bild på min fina unge, överlycklig i syrrans paljettklänning, diadem och ballerinaskor...
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Bra skrivit!! Jag har ju som du vet två pojkar, min store gilla också nagellack...men...så måånga som blir upprörda av att han har det, speciellt äldre män. Jag har faktiskt frågat någon varför det är så hemskt, och då blev svaret- han kommer ju bli homosexuell..HAHA idioter! Min lille har jag satt toffsar i i håret ett tag, för det är så långt och jag är usel på att klippa..då var det en på mitt jobb som nästan skällde ut mig att om jag vill ha en dotter så får jag göra mig en?!? Suck! Jag säger som dig, om de blir gay eller inte..vad gör det?? Så, nu fick ju jag också kräka av mig :) KRAMAR Linda ( kusselin)

    Svar: Tack fina Linda! Ja, man undrar vad det är som gör att folk hänger upp sig så mycket på det där... Sorgligt att de inte lägger den energin på viktigare saker. Stor kram!
    Sofia Welander

    2013-04-18 | 05:53:04

Kommentera inlägget här: